Successful schools don’t focus on output. They focus on a culture of compassion, collaboration, empathy, the value of individuals and the necessity of our social lives thriving through our joint participation. Sir Ken Robinson 04.03.1950 – 21.08.2020
Ineens is deze bevlogen man niet meer onder ons. Sir Ken Robinson pleitte zijn leven lang voor creativiteit binnen het onderwijs. Op school zou evenveel ruimte moeten zijn voor de kunsten, geesteswetenschappen als voor lichamelijke opvoeding. Maar dan wel zo dat ieders eigenheid een plek krijgt, omdat leren leren nu eenmaal mensenwerk is. Hij schreef erover, adviseerde beleidsmakers in Engeland en de VS en inspireerde miljoenen mensen met verschillende TED talks.
Hij dacht ook na over de lockdown: een uniek moment in de geschiedenis van het onderwijs. In zijn Call to Unite trekt hij een parallel tussen de geïndustrialiseerde landbouw en het onderwijssysteem. De landbouw werd zo ontworpen dat er zoveel mogelijk geproduceerd kon worden, terwijl de bodem waarin al dat voedsel moet groeien consequent wordt verwaarloosd.
Denkfout Ook ons onderwijssysteem raakt steeds meer gericht op standaardiseren, routineprocedures, testen en conformeren. Onderwijs wordt benaderd als een mechanistisch systeem, maar dat is een denkfout. Het dooft de creativiteit van leerkrachten en van lerende kinderen, jongeren en adolescenten als je hen hun eigenheid, creativiteit en lerend vermogen ontneemt. Onderwijs is een organisch systeem dat drijft op mensen: “een school is zo goed als de leerkrachten die er werken”.
'Bodemleven' Robinson trekt de parallel nog wat verder door. Hij pleit voor het verschuiven van de focus binnen scholen op ‘output’ naar het verduurzamen van het ‘bodemleven’ (de cultuur). Biologische boeren zijn niet gefixeerd op de planten die ze telen, maar op een zo vitaal mogelijke bodem. Alleen dan ontstaat een gezond klimaat waarin planten tot wasdom kunnen komen. Bij mensenkinderen werkt het precies zo: als je de cultuur verzorgt binnen een school in plaats van je blind te staren op testen, toetsen en protocollen, gedijen we het beste. Kinderen, leerkrachten en ouders.
Waarom? Omdat we van nature verschillend, creatief en leergierig zijn.
Onze taak Nu het nieuwe schooljaar van start gaat en het coronavirus nog in onze levens is, vat ik de Call to Unite van Sir Ken Robinson op als een taak van ons allemaal, om betrokken te blijven bij wat er in de klassen van onze kinderen tot wasdom mag komen. Laten we oprecht nadenken en vorm geven aan nieuwe manieren om in verbinding te blijven.
Comentários