Leraren moeten tijdens hun pabo-opleiding niet alleen getraind worden om te kijken naar de cognitieve ontwikkeling zoals het taal- en rekenniveau, maar ook naar de persoonlijkheid en praktische vaardigheden van een leerling. We zijn bijna verleerd om die belangrijk te maken, terwijl persoonlijkheid juist doorslaggevend is voor de kansen van een kind.
Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, in een interview met Trouw, 28.10.2015
Kinderen bejegenen als unieke wezens, die elk hun persoonlijkheid nog aan het ontwikkelen zijn. Dat vraagt hele andere kwaliteiten van een leerkracht. Engelachtige kwaliteiten: er zijn, aandacht hebben, vertrouwen wekken, soms geduldig afwachten, dan weer bemoedigen.
Uit: Der Himmel über Berlin. Bruno Ganz als engel met een groot verlangen: mens worden.
Een beetje zoals de engelen van Wim Wenders hun werk doen, in zijn film Der Himmel über Berlin (Wings of Desire). Hij laat hen in lange wollen mantels mensen op aarde helpen. Geruisloos, zonder dat zij er erg in hebben. Behalve de kinderen: zij voelen hun aanwezigheid wel en zien hen soms ook.
Het mooie is dat de engelen van Wenders ook verlangens hebben. Naar mens zijn bijvoorbeeld. Naar een kop koffie drinken of het maken van een tekening. Een enkeling waagt de sprong en verkent onze wereld met verende tred, zonder zijn vleugels. Ze zien alles fris en nieuw, iets wat ons volwassenen niet altijd makkelijk meer afgaat. Daarom deze kleine ode aan kinderen, gezien door de ogen van een vers gevallen engel, terwijl hij voor het eerst, als mens, door Berlijn loopt – zijn vleugelharnas werkloos onder zijn arm. Auf Deutsch, maar de moeite.
uit: Der Himmel über Berlin, Wim Wenders, 1987
Comments