top of page

Groeien is mooi, maar een identiteit bouw je samen


Leren met hoofd, hart en handen. Wat je ontwikkelt door te breien lees je hier: https://vrijeschoolpedagogie.wordpress.com/2013/07/09/vrijeschool-menskundige-achtergronden-1/

Leren met hoofd, hart en handen. Wat je ontwikkelt door te breien lees je hier: https://vrijeschoolpedagogie.wordpress.com/2013/07/09/vrijeschool-menskundige-achtergronden-1/


Het landelijk onderzoek naar keuzemotieven van vrijeschoolouders legt meerdere interessante gegevens bloot. Het bevestigt de trend die al eerder door verschillende media werd onderzocht (o.a. in Trouw en de Volkskrant). Steeds meer ouders zoeken naar een school die hun kinderen meer bagage mee geeft dan cognitieve vaardigheden alleen. Zij kiezen voor een vrijeschool omdat daar, naast leren met het hoofd, ook hart en handen evenredig aan bod komen. Ze kiezen dus bewust voor een brede persoonsvorming en talentontwikkeling.

Maar er sprong nog iets uit: 72% van ouders met een kind in de vrijeschool-kleuterklas heeft zelf niet op de vrijeschool gezeten. Dat geldt ook voor 62% van de leerlingen die instromen op vrijescholen in het voortgezet onderwijs. 

Vrijescholen groeien dus in de volle breedte – misschien kun je daarom ook wel spreken van een tijdgeest die hier weerspiegeld wordt. Dat is bijzonder, maar schept ook verplichtingen, want hoe geef je samen vorm aan de identiteit van de school als meer dan de helft van de nieuwe ouders nog zoekende is, of ronduit hongerig naar het wat, hoe en waarom van de vrijeschool? Worden zij vertrouwd gemaakt met de pedagogische visie? Met het leerplan van jaar tot jaar? Met het antroposofische gedachtengoed? Welke keuzes worden er op school gemaakt en waarom? Allemaal relevante vragen, omdat vrijescholen werken vanuit de driehoek leerkracht, kind én ouders. Je toont betrokkenheid bij elkaar en draagt samen de verantwoordelijkheid. Dat die verder gaat dan keuvelen aan de rand van het schoolplein, ontdekken ouders soms pas gaandeweg. Niet alleen hun kind gaat naar een nieuwe school, maar zij zijn vrijeschoolouder geworden.


Staaltje ouderbetrokkenheid: je staat niet alleen aan het schoolplein, maar knapt het ook op, zoals hier in Kingston, Canada bij de Mulberry Waldorf School.

Staaltje ouderbetrokkenheid: je staat niet alleen aan het schoolplein, maar knapt het ook op, zoals hier in Kingston, Canada bij de Mulberry Waldorf School.


Er gaan dus wel stemmen op om vanuit school ouders in elk geval aan te bieden om echt kennis te nemen van het vrijeschoolonderwijs. Zo zorg je ervoor dat je niet alleen de vele nieuwe kinderen opneemt in de schoolgemeenschap, maar ook hun ouders. Dat stelt Marijke Ehrlich op het platform voor ouders en leerkrachten van vrijescholen. Een enthousiaste club mensen die hardop nadenkt over de kwaliteit van het vrijeschoolonderwijs van vandaag (hier vind je hun manifest). Marijke Ehrlich pleit voor een ‘inburgeringscursus’:

In een tijd dat opvoedvragen steeds talrijker en uitdagender worden lijkt het mij belangrijk dat we elkaar op opvoedkundig gebied verstaan. Best belangrijk in een schoolgemeenschap waar onderwijs ook opvoeding mag zijn. Want wat doen we met social media, tv/computer/games, (cyber)pesten, Sinterklaas, de prestatiecultuur, multicultureel onderwijs en digitalisering in het onderwijs? Allemaal vragen waar we vanuit een gedeelde visie antwoorden op moeten vinden. Dan hoeven we niet bang te zijn voor verwatering als gevolg van de snelle groei. bron: www.vrijeschoolonderwijs.nl

Zinnig voorstel? Laat weten wat je vindt via de poll of reageer op deze post:<a href="https://polldaddy.com/p/8979376" target="_blank">Take Our Poll</a>

Als je niet wilt wachten op een inburgeringscursus, kijk dan eens hier: Wat is de vrijeschool? Academie voor ouders Basiscursus antroposofie voor ouders Forum Antroposofie & Kind

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page