Zag je de uitzending van Brandpunt + gisteren over low tech (gezins)leven in Syllicon Valley?
Interessant: de trend die de New York Times al in 2011 opmerkte, zet door. De early adopters die werken bij techreuzen in Syllicon Valley nemen zelf steeds vaker afstand van een leven vol beeldschermen. Zeker als zij kinderen hebben. Ze worden refuseniks: mensen die om persoonlijke of idealistische redenen geen technologie meer gebruiken. Waarom? Omdat zij van dichtbij zien langs welke mechanismen digitale media worden ontwikkeld. Zoals een vader zegt in de uitzending van Brandpunt +: “Educatieve apps worden lang niet altijd ontwikkeld door pedagogen.” Hij kan het weten: hij ontwikkelt apps in het hart van Syllicon Valley.
De enige desktop die in de Waldorf School in Los Altos, Californië te vinden is. Bron: NY Times
Schermvrij Deze ouders noemen ook wat kinderen wél voorbereidt op een leven vol digitale media: sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en het stimuleren van creativiteit. Zaken die diep verankerd zijn in het vrijeschoolonderwijs. De Waldorf School in Syllicon Valley werkt daar ook bewust aan, in plaats van kinderen zo snel mogelijk mediawijs te maken – alles op zijn tijd. Deze school is schermvrij. En kent een wachtlijst. Dat zoveel ouders die zelf werken bij de grote techbedrijven kiezen voor de vrijeschool, zegt veel. Lees hier het artikel in de NY Times nog eens.
Op de website van Brandpunt + kun je niet alleen de reportage terugkijken die oud-vrijescholier Liesbeth Staats maakte, maar je vindt ook tips van ouders uit Syllicon Valley die hun kinderen zoveel mogelijk schermvrij laten opgroeien. Twee tips sprongen eruit:
Tip 2. Focus op je eigen gezin en houd op met vergelijken. Zeg het hardop: “Wij doen het op deze manier.” Als je het echt niet kunt laten, probeer dan met respect na te denken over wat die andere gezinnen goed doen.
Tip 3. Stimuleer de creativiteit van je kinderen door de ruimte digi-vrij te maken. Haal apparaten weg. Vervang ze door spullen waar ze zelf dingen mee kunnen maken, door kunnen leren en die tot intermenselijk contact leiden: teken- schilder- of knutselspullen, spellen, boeken, en/of muziekinstrumenten.
Wat spreekt jou aan in de reportage?
Comments