De eerste Inspiratie Ochtend van dit schooljaar was goed gevuld! Met veel lieve mensen én kinderen, een mooi assortiment van de schoolwinkel, focus en gezelligheid.
Potten thee, plukken wol, humor en vlijt.
Dankjewel vader Stefan voor je hulp vooraf, moeders Sietske en Janneke voor jullie prachtig verpakte give aways, moeders Aurora, Kirsten, Sietske en Haske voor de lekkere baksels en gastouder Ellen voor je vers geplukte herfstboeket! Michiel en Doron, het was lekker om iets te doen na die paar uurtjes denk- en praatwerk ❤ Michiel had slimme tips om zelfs de meest versneden transparant nog te redden en Doron hield iedereen aan het werk met vlijt en humor.
Fijne follow-up na het heldere verhaal van Elisabeth Steinmeijer over de blikrichtingen die zij en haar collega’s soms inzetten als ze stilstaan bij de kinderen op school – onze kinderen. Kijken naar kinderen is boeiend, maar niet altijd eenvoudig…
Dit is nou zo’n onderwerp waar veel ouders hongerig naar zijn. Wat kan zorgvuldig waarnemen opleveren als je dat met open vizier doet? En wat kan je helpen te duiden wat je ziet? We keken mee met Elisabeth, met (houd dat maar eens tegen) onze kinderen in gedachten. Wie zijn ze? Wat vragen ze van ons?
Grote vragen die je op vele manieren kunt hanteren. Eén manier is kijken naar je kind met in je achterhoofd de begrippen groot- en kleinhoofdigheid, kosmisch-aards en fantasierijk-fantasie-arm. Deze begrippen kunnen verduidelijken hoe kinderen omgaan met hun lijf, hun warmtehuishouding en hun verbeeldingskracht. En dat kan ons weer bewuster maken van hoe we hen kunnen helpen om deze polen in balans te houden.
Kijken langs verschillende polen Een paar stukjes die passeerden voor wie er niet bij kon zijn. Groot- en kleinhoofdigheid was voor meerdere ouders een nieuw begrip, maar wel een eye-opener. Elisabeth legde het zo uit: sommige kinderen komen als bollebozen ter wereld. Denk: ‘wolk’ van een baby (of, zoals mijn yogalerares zei bij het begroeten van onze achtponder: “hij heeft echt een yang-hoofd”). Het zijn vaak kinderen met een goede stofwisseling, maar ze zijn ook vaak dromerig en landen langzaam in dit leven. Zij kunnen baat hebben bij het eten van wat hartiger voeding: zout helpt om te aarden. Kleinhoofdige kinderen zijn ‘wakker’ en alert vanaf hun eerste dagen, maar hebben het wel eerder koud. Zij verteren hun voeding en indrukken minder makkelijk. Zij hebben juist baat bij zoetere voedingsstoffen, minder prikkels en extra aandacht voor warme kleding.
Vraag je eens af of je kind een rijke fantasie heeft en of het ook lukt om die zelfverzonnen werelden makkelijk los te laten. Soms kunnen kinderen zich daarin verliezen en dat is in feite onvrij. Als ze hun lichaam beter gaan voelen, wordt het eenvoudiger voor hen: bewegen helpt hen daarbij. Kinderen met een minder rijke fantasie denken minder makkelijk in beelden. Ze vergeten verhalen bijvoorbeeld ook sneller. Hen kan het juist helpen dat te oefenen. Door samen exact waar te nemen bijvoorbeeld. Laat hen beschrijven wat ze zien of gezien hebben.
Boekentips De tijd vloog! We hadden kinderen in gedachten en misschien ook wel onszelf, omdat het zo aanstekelijk was om het vertelde letterlijk voor ons te zien. De volgende Inspiratie Ochtend (14 november) vertelt Elisabeth verder over (onder meer) de temperamenten die we allemaal ontwikkelen gedurende ons leven. Ze tipte ook nog een boek: “echt een hart onder de riem voor worstelende meesters, juffen en ouders”: Over verdrietige, angstige en onrustige kinderen, van Henning Köhler. Hij schreef een lekker concreet boek: toegankelijk, maar scherp.
Kinderarts Michaela Glöckler schreef ook uitgebreid over constitutietypen en temperamenten in haar overzichtelijke naslagwerk Ouders en hun kinderen. Wie vindt het leuk om er eens in te grasduinen en een artikeltje over te maken voor op het blog?
Ook op 14 november kinderopvang Ondertussen waren juf Rosita en Linde in de weer bij Madelief: er waren deze eerste keer 13 kindjes die kwamen spelen (binnen en buiten). Deze try-out smaakt naar meer! Ook op 14 november is er opvang bij Madelief. We vragen een bijdrage van €1,- per uur dat je kind(eren) er zijn. Er zijn weer 14 plekjes te vergeven, voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar. Aanmelden gaat op volgorde van binnenkomst: info@vsz.nl
Comments